torsdag 21 oktober 2010

huggtänder på fingret!




En ring med huggtänder. Huggisarna har jag kalkerat av från en bok jag köpte i somras, ett riktigt fynd, om jag ska vara ärlig. Boken heter "djurens lif" och upplagan är från 1897, tror jag, om jag inte missminner mig. Bilden med mannen är från en annan fantastisk bok, köpt i samma antikvariat, en sommar tidigare, denna bok från 1917 och då är det människans anatomi som behandlas.

För att ni ska få ett hum om hur fantastisk just "djurens lif" är, har jag letat reda på tre bilder ut boken: här och här och här
Jag kan aldrig sluta titta i den! Fantastiska bilder, både ur ett konstnärligt perspektiv, och för att de ibland ser så konstiga ut. Finns till exempel en bild på en noshörning som rusar emot oss gapandes, men det är som om själva gapet har något fel. Jag <3!
Nu när vi ändå är inne på djur, kan jag också rekommendera den som har tv (vilket jag har idag eftersom jag är hos mina föräldrar) att bbc:s life går på svt ikväll, klockan nio. Jag ska i alla fall se det. Och om inte annat går det ju alltid på svtplay sedan.
Och sist men inte minst, för den som vill titta på finfina fåglar: brutus bloggar.
Ida

Inga kommentarer: